Vene25Båt - Puuveneveistäjät

Nostalgiaa, ekologisuutta ja veneveiston nykypäivää – tätä kaikkea on esillä Puuveneveistäjät ry:n osastolla. Käsityönä valmistettu tai kunnostettu puuvene on ylellinen ja ainutlaatuinen, sielukas käyttöesine. Puun silmää hivelevä tekstuuri ja lämpö sekä tekniset ominaisuudet, kuten jäykkyys, joustavuus, ja ekologisuus tekevät puusta erinomaisen materiaalin haastavaankin käyttöön.

Kaarna 30

Osastomme kookkain, noin 9 metrinen uusi vene on Kaarna Boatsin rakentama uppoumarunkoinen Kaarna 30. Sen suunnittelun ja rakentamisen perusajatuksena on erityisesti ollut ekologisuus ja helppohoitoisuus. Veneen runko ja ulkopinnat ovat vaneria, joka on päällystetty lasikuidulla ja epoksoitu, jolloin pinta on helppohoitoinen ja täysin vedenpitävä. Kaarna 30 soveltuu hienosti esimerkiksi viikonloppuretkeilyyn. Tämän mahdollistaa reilut sisä- ja avotilat sekä makuupaikat neljälle hengelle. Veneen voimanlähteenä on kaksi sähkömoottoria ja riittävä akusto ja aurinkopaneelit, joiden turvin veneellä voi retkeillä yhdellä latauksella vaikka viikonlopun ajan. Lisätiedot: www.facebook.com/p/Kaarna-Boats-61554149641425/

Elfyn, Ness Yawl ja Mouse Pram jolla

Nordic Craftin käytännölliset ja merikelpoiset retkipurret perustuvat Shetlannin saarten perinteisiin työveneisiin. Rakenne on kuitenkin moderni sallien kuivasäilytyksen sekä traileroinnin. Liimattuihin limilautarakenteisiin erikoistunut Iain Oughtred on piirtänyt Elfyn mallissa oman tulkintansa satoja vuosia, jopa vuosituhannen vanhoista norjalaisista Faering-soutupursista. Muutamasta lautaparista muodostuva runko on vesilinjassa hyvin solakka ja kevytkulkuinen, mutta kaartuu parrasta kohden voimakkaasti leveämmäksi tehden mallista merikelpoisen.

Ness Yawl on saman suunnittelijan retkipursi, jonka vain 1,6 m leveän rungon sekä suhteellisen tasaisen pohjan ansiosta pursi on hyvin nopea. Tuulen tyyntyessä Ness Yawl liikkuu hyvin myös airoilla. Rikiltään Ness Yawl on Loggertti-jooli.

Mouse Pram -jollaa voi kuvata sanalla söpö! Se on erinomainen jolla huvipurren kannelle tai lasten soutu- ja purjehdushetkiin. Molempipuolinen epoksipinnoitus estää rungon liiallisen kuivumisen ja kostumisen, joten jolla kestää kuivasäilytystä kannella tai rannalla. Lisätiedot: www.nordiccraft.fi

Wäinö ja Louhi

Saimaan Puuveneen Wäinö on siro eteläsavolainen perinnesoutuvene, joka on tehty mäntyvanerista ja varustettu tervan tuoksulla! Uudistettu venemalli Louhi taasen on perinteinen tasaperävene, jonka voi hyvin varustaa myös perä- tai sähkömoottorilla. Myös Louhi on tehty ensiluokkaisesta mäntyvanerista. Nämä perinteiset suomalaiset puiset soutuveneet ovat erinomaisia ekologisia käyttöesineitä, jotka sulautuvat hienosti suomalaiseen järvimaisemaan. Lisätiedot: www.saimaanpuuvene.fi

Kunnostetuista veneistä edustettuina ovat Veneveistämö T. Virtasen Riva Super Florida sekä Veistoveneen kunnostama mahonkinen avomoottorivene Hirsala.

Riva Super Florida

Tämä todellinen mahonkinen kaunotar on läpikäynyt perusteellisen pintakäsittelyremontin Veneveistämö T. Virtasella. Lisäksi siihen on uusittu verhoilut ja kunnostettu metalliosat. Vene on valmistettu vuonna 1960 ja tuotu Suomeen 2000-luvulla. Puisia Rivoja on valmistettu Pohjois-Italiassa Lombardiassa vuodesta 1950 vuoteen 1994. Noin kuusimetrinen Riva Super Florida on nopeakulkuinen ja alkujaan suunniteltu erityisesti vesihiihtoon soveltuvaksi. Lisätiedot: www.veistamovirtanen.fi

Hirsala 

Veistoveneen mittavasti kunnostama mahonkinen Oy Maritimin valmistama avomoottorivene Hirsala valmistui vuonna 1965. Veneen ensimmäinen omistaja hankki veneen Suur-Saimaalle Taipalsaarella sijainneelle kesämökilleen. Hirsalalla veneillään edelleenkin  Suur-Saimaalla nykyisten omistajien toimesta. Lisätiedot: www.veistovene.com

Kiisla

Vuoden 2023 messuilla ensiesiintymisensä tehnyt Puuveneveistäjät ry:n 2000-luvun puuvene Kiislan prototyyppiä on suunnittelupöydällä kehitelty eteenpäin käytännössä saadun palautteen perusteella. Messuilla on esillä Kiislan seuraavan vaiheen suunnittelijan Ville Lindénin tekemiä kuvia Kiislasta. Vene on 6,5 metriä pitkä moottorivene, jonka tekee ainutlaatuiseksi sen ekologisuus. Uusiutuvien rakennusmateriaalien lisäksi vene kulkee pienellä teholla, se on alusta lähtien suunniteltu puoliliukuvaksi. Kiislan prototyyppiin asennettiin 25 hv:n perämoottori , mutta vene soveltuu erinomaisesti myös sähkömoottorille. Jo 10 kW:n teho riittää miellyttävään 10-14 solmun nopeuteen, täydelläkin lastilla. Lisätiedot: www.puuveneveistajat.fi/kiisla

Vendia venelauta

Vendia Woods valmistaa Vendia venelautaa sekä rakentaa valmistamastaan venelaudasta limisaumaisia Käenniemi soutuveneitä sekä mm. kanootteja. Messuilla onkin tänä vuonna esillä Vendian venelaudasta rakennettu kanootti. Vendia Woods järjestää myös kanootinrakennuskursseja.  Lisätiedot: www.vendia.fi

Soutuvenearpajaiset

Puuveneveistäjät ry järjestää perinteiden mukaisesti myös venearpajaiset. Tämän vuoden messuilla voittona on hieno Sommarvik soutuvene, joka perustuu historialliseen malliin vuodelta 1940. Veneessä on soutuvarustus ja sen arvo on 7.000 euroa. Veneen on veistänyt Veneveistämö R. Tuovinen

Tervetuloa kokeilemaan arpaonnea osastollemme ja tutustumaan esillä oleviin veneisiimme sekä keskustelemaan veistäjiemme kanssa! Myynnissä on myös uusin VeneenVeistäjä -lehti. Meidät löydät 7-hallista, osastomme numero on 7b130.

Kuvat Puuveneveistäjien messuveneistä voi ladata täältä.


Edellinen
Edellinen

Arpavene toimitettu

Seuraava
Seuraava

Elinkaarikeskustelua